POWin polku osa 7 – äänestä lompakollasi

Ensimmäinen epävarmuus tuli, kun kysyttiin haluanko ilmasto-asioista kertovaan porukkaan POWiin. Kuka minä olen kertomaan, kun en ole all-in sillä saralla. Lapsia on siunaantunut kolmin kappalein. Eli linkolalaisesti ajatellen aivan liikaa, jotta maapallo ei tukehtuisi. Lihastakaan en ole täysin kieltäytynyt.

Sitten sen älysin. Mikä on päivittäinen asia, mistä voin aloittaa? Ostokset! Tämmöisestä maallikkoekonomistista tuntuu, että valtiot ovat mystisten markkinavoimien heittopusseja. Markkinoihin pystyy vaikuttamaan, sillä mitä ostaa. Tai jättää ostamatta.

Blogin kirjoittaja POW-lähettiläs Jani Johansen.

Vastuullisten tuottajien suosiminen

Vihreydestä on tullut kilpailuetu. Perus ruokakaupan tuotteista löytyy monenlaista ympäristömerkkiä. Toiset ovat enemmän kestävän kehityksen kannalta parempia kuin toiset, ja tietoa on joskus vaikea löytää. Joskus kaupat itse tiedottavat tuotteista. Kun vaikka näen Lidlin käyttävän suurimpia liikkeiden mainospaikkojaan sen kertomiseen, että heidän kalatuotteensa on pyydystetty MSC-sertifikaatin mukaisesti, tulee fiilis, että sitähän voisi hankkia. Tai vielä mieluummin lähiseudulta pyydettyjä kaloja.

Ruoka-aihetta on jo käsitelty ansiokkaasti POW-lähettiläs Siv Knudsenin toimesta, joten keskityn vaatteisiin.

Vaatehankinnoissa suosin kestävyyttä ja laatua. Muotiteollisuuden sykli on nopea. Trendi on, että tuotetaan paljon, heitetään vanha pois ja ostetaan uutta tilalle. Siinä on järkeä ainoastaan kaupallisten silmälasien läpi katsottuna. Pikamuoti luo suuren määrän vaatejätettä. Myös vaatteiden tuotannossa kuluu paljon luonnonvaroja. Vaateteollisuus onkin yksi suurimmista saastuttajista.

Olen unelmatilanteessa, koska olen päässyt yhteistyöhön ulkoiluvaatebrändin kanssa, jonka dna:ssa on luontoarvojen kunnioittaminen. Heidän pyrkimyksensä on tehdä toiminnallisia, ajattomia ja kestäviä vaatteita ja varusteita, jotta ympäristövaikutus olisi mahdollisimman pieni.

Aina ei tarvitse hankkia uutta. Laadukkaat vaatteet kestävät ja lähes kaiken tarpeellisen löytää käytettynä kirpputoreilta ja verkosta. Tarjonta on runsasta, mutta hajonta tuotteiden kunnossa on suurta. Hyvälaatuinen vaate säilyy käytössä pidempään ja sen materiaalia on helpompi hyödyntää myös kierrätyksessä. Tori.fi, Huuto.net ja varsinkin paikkakunnan Facebook -kirppikset ovat hyviä paikkoja aloittaa etsiminen.

Blogin kirjoittaja POW-lähettiläs Jani Johansen.

Vanhan kierrätystä

Kierrätyskään ei ole täysin ongelmatonta. Jokainen suomalainen vie UFFille keskimäärin kolme kiloa vaatetta vuodessa. Se tekee 15 miljoonaa kiloa vuodessa. Ajatellaan, että vaatteet menevät afrikkalaisten hyväksi. Tavallaan. Mutta ilmaiseksi niitä ei jaeta. UFF vie itse suoraan Afrikkaan vain viisi prosenttia keräämistään vaatteista. Noin 80 prosenttia kerätyistä vaatteista UFF myy Itä-Eurooppaan paikallisille hyväntekeväisyysjärjestöille, jotka lajittelevat ja myyvät vaatteet siellä oman varainhankintansa tueksi. Tuloilla UFF rahoittaa kehitysyhteistyöhankkeita.

Pieni osa tekstiilijätteestä kierrätetään hyötykäyttöön. Syntynyttä tekstiilijätettä on vaikea hyödyntää, koska siinä on mukana paljon erilaisia materiaaleja, kuten villaa, puuvilla ja polyesteriä. Jopa hyväntekeväisyyteen menevistä vaatteista neljännes menee haaskuuseen, yleensä poltettavaksi. Lisää aiheesta tästä Helsingin Sanomien artikkelista.

Blogin kirjoittaja POW-lähettiläs Jani Johansen.

Vinkkini vastuulliseen ostamiseen:

1) Ota selvää
Kuten todettua, kuluttajalla on joskus vaikea ottaa selvää tuotteiden vastuullisuudesta. Mikäli tietoa ei löydy kauppiaalta, voi ottaa yhteyttä suoraan valmistajaan. Kun tarpeeksi moni kysyy kauppiaalta, hän huomaa, että asialla on merkitystä ja toivottavasti alkaa toimia kysynnän mukaan.

2) Vaadi tietoa
Jos lähettää valmistajalle laajempaa tiedustelua esimerkiksi tuotanto- tai jakeluketjusta web-sivujen yleisen palautelomakkeen kautta, voi olla, että vastausta saa odottaa hetkisen. Aktiivisimmat valmistajat ovat ottaneet Facebookin tai Twitterin keskusteluyhteydeksi kuluttajien kanssa. Asiallinen julkinen kysely lienee paras tapa saada asiallinen vastaus.

3) Suosi paikallisia kauppoja
Suuret marketit pursuavat tuotemerkkejä. Työntekijöiden on vaikea pysyä kärryillä jokaisen tuotteen taustasta. Pienempien kivijalkamyymälöiden valikoima on suppeampi ja todennäköisesti huolella valittu. Silloin tuotteesta osataan kertoa enemmän.

4) Noteeraa ympäristömerkit
Ympäristömerkkejä on monia ja niiden vaikuttavuus vaihtelee. Silti kannattaa ostaa mieluummin jonkun ympäristömerkin omaava tuote, kuin ilman merkkiä oleva.

5) Osta käytettyä – tai varaudu maksamaan enemmän
Halpa vaate ei ole halpa. Bangladeshin hikipajojen työntekijät ovat maksaneet siitä tekemällä töitä minimipalkalla. Halvat vaatteet ovat myös heikkolaatuisia, jotka päätyvät jätteeksi. Vaatekauppojen halparekeissä roikkuvien vaatteiden hinnoissa ei ole mukana tuotannon todellisia kustannuksia: tuotannon aiheuttamia ympäristöhaittoja, ihmisoikeuksien polkemista, sairastumisia ja jopa kuolemia, joita vastuuton tuotanto aiheuttaa.

Eivät vastuulliset vaatteet ole siis kalliita, vaan vastuuttomat vaatteet liian halpoja. Kysymys pitäisikin kääntää päälaelleen: Miksi vastuuttomat vaatteet ovat halpoja?

Lisää luettavaa:

Erinomainen opas vastuullisen vaatteen maailmaan https://www.vihreatvaatteet.com/

Vinkkejä vastuullisempiin vaateostoksiin https://yle.fi/uutiset/3-9341363

Reportaasi: Puuvillaa pakkotyöllä https://yle.fi/uutiset/3-9343562

“Kotimaista käytetään jos vain pystytään” https://yle.fi/uutiset/3-9344244

USA-lähtöinen projekti, jonka tähtäimenä on eettinen ja kestävän kehityksen mukainen vaateteollisuus https://projectjust.com/

Suomi- ja EU ympäristömerkeistä https://www.ymparisto.fi/fi-FI/Kulutus_ja_tuotanto/Tuotesuunnittelu_ja_tuotteet/Ymparistomerkit

https://joutsenmerkki.fi/

Kansainvälisten standardien esittelyä (Blue Design, Ökö-Tex Standard 100, GOTS jne) https://projectjust.com/trashtalk/

Vastuullisia outdoor brändejä:

Fjällräven www.fjallraven.fi

Patagonia www.patagonia.com

Picture Organic Clothing https://www.picture-organic-clothing.com/en/

Blogin kirjoittaja POW-lähettiläs Jani Johansen.

 

 

 

 

 

 

Kirjoitus on osa blogisarjaa, jossa esitellään POWin polkua talvien pelastamiseen: