”Tämähän on paras tapa, kun kiireisille ihmisille sanotaan vain, että teeppä tämä” — Ruokakampanja polkaistiin käytiin Rukalla

Protect Our Wintersin ja WWF Suomen yhteiskampanja tuo 500 kasvisateriaa suomalaisten ruokapöytiin.

Jenni Viitanen ja POW ovat olleet kauppapromojen lisäksi mukana eri tapahtumissa esimerkiksi lastenrinteessä.

”Maistuisiko kasvisruoka eurolla?” kuuluu Jenni Viitasen kysymys K-Market Rukankylän sisäänkäynnin luona ohikävelevältä perheeltä.

Pienen häkeltymisen jälkeen mainosflyeri tarttuu matkaan, ja Viitanen neuvoo seurueen nappaamaan ruokakassin mukaan juustohyllyltä ja täydentämään sitä vielä pakastealtaan kautta.

Protect Our Winters Finlandin ja WWF Suomen ruokakampanjan ensimmäinen viikko on lopuillaan Rukalla, ja POW-tarrat, reseptivihkoset, kylmäsavutofut ja kaurakermat ovat tehneet kauppansa.

”Kaikkiaan tässä on jäänyt positiivinen fiilis. Monet vanhemmat ovat kertoneet lastensa olevan kasvissyöjiä tai vegaaneja, minkä kautta he ovat itsekin alkaneet miettiä mitä syövät ja mitä vaikutuksia omalla ruokavaliolla on.”

Kaikkiaan kolmelle viikolle on varattu 500 ruokakassia ja lisäksi esimerkiksi välipalajuomia päivätapahtumia varten.

Helena Sormunen muistuttaa, ettei ole pelkästään jokaisen oma asia mitä suuhumme laitamme.

Paikalle saapuva Helena Sormunen on käynyt jo kaupan puolella nappaamassa kampanjakassit mukaansa. Hänelle herätyksen kasvisruuan pariin aiheutti kasvissyöjäksi ryhtynyt lapsenlapsi.

”Aluksi koimme raskaaksi laittaa kahta eri ruokaa ja olimme hieman hädissämme, että hän saa tarpeeksi proteiinia. Onneksi nykyisin netistä saa kuitenkin vaikka kuinka paljon reseptejä”, Sormunen sanoo.

Ruokakassissa mukana tulevan reseptivihkosen mukana saa ainakin muutaman vinkin, joiden kanssa pääsee alkuun. ”Tämähän on paras tapa, kun kiireisille ihmisille sanotaan vain, että teeppä tämä. Sitten he kokeilevat ja ostavat lisää, jos se on hyvää.”

Protect Our Wintersin Viitanen sanoo yllättyneensä, kuinka moni, yleensä hieman vanhempi, ihminen on ollut täysin ehdoton lihansyöntinsä kanssa, eikä niin sanottu avaimet käteen -pakettikaan ole saanut vastaan kuin täystyrmäyksen.

Hämeenlinnalainen Mikko Härkönen sen sijaan on päättänyt suhtautua avoimin mielin asiaan, vaikka nelikymppiset miehet eivät tilastollisesti olekaan maan ahkerimpia kasvissyöjiä.

”Kassissa ei ole yhtään tuttua tuotetta, mutta ajattelin tänään kokeilla ihan avoimin mielin. Tällä tavalla pääsee sitten sisälle asiaan, kun on kokeileminen on tehty helpoksi”, Härkönen sanoo.

Pikaisen gallupin perusteella helppous kerää kiitosta myös muilta kassin mukaan napanneilta.

Pelastetaan talvet -ruokakassin saa K-Market Rukankylästä 9.3. asti.

Kampanjassa mukana olevan K-Market Rukankylän kauppias Tero Mourujärvi lähti mielellään mukaan kampanjaan, kun POWista otettiin häneen yhteyttä.

”Kun puhutaan kasvisruuasta, niin puhutaan usein terveydestä ja eettisyydestä, mutta ilmastovaikutusta ei mietitäkään. Ruuan tuotanto on kuitenkin parikymmentä prosenttia meidän päästöistä. En itsekään tiennyt tätä ennen, että kyseessä on noin iso osuus, mutta kyllä ruoka voi olla terveellistä, maukasta ja myös ympäristöystävällistä.”

Kasvisruokabuumista on puhuttu jo jonkin aikaa, ja kauppoihin on tullut kotimaisia puolivalmisteita kuten härkis ja nyhtökaura. Mourujärvi myöntää, että aluksi tuotteiden ottaminen hyllyyn arvelutti hävikin pelossa, mutta kuluttajat ovat ottaneet ne omakseen.

Ruokavalion muuttaminen kasvispainotteisempaan suuntaan on yksi tapa saada hiilijalanjälkeään pienennettyä. Toinen merkittävä tapa on vähentää ruokahävikin määrää. Asiaan on herätty myös K-Market Rukankylässä.

”Ennen pisti sydämeen, kun tuli heitettyä paljon roskiin ruokaa, josta oli vain mennyt myyntipäiväykset umpeen. Nyt meiltä käy hakemassa eräs kuusamolainen yhdistys syömäkelpoista ruokaa kolme kertaa viikossa. Sanon myös henkilökunnalle, että he saavat ottaa ruokaa mukaansa, jos niistä on päiväykset menneet.”

Liisa Mäkelän mukaan matalan kynnyksen ruokakampanja on mahtava tapa saada ihmiset kokeilemaan kasvisruokaa.

Liisa Mäkelä ottaa kassin mukaansa marketin puolelta. Toisin kuin joillekin muille, hänelle paketin sisältö ei tuo mukanaan yllätyksiä, sillä Rukalla oppaana työskentelevä Mäkelä on syönyt kasvispainotteisesti jo vuosien ajan.

”Silti on tullut ajateltua enemmän ruuan eettisyyttä ja yleistä ekologisuutta kuin ihan pelkästään vain hiilijalanjälkeä. Siitä on tullut sellainen itsestäänselvyys”, Mäkelä sanoo.

Siinä missä Mäkelälle ja muille nuorille aikuisille ruuan ekologisuuteen panostaminen voikin olla itsestäänselvyys, voi aihe tulla uutena asiana vanhemmalle ikäpolvelle. Helena Sormunen kuitenkin muistuttaa, ettei kyse ole kuitenkaan pelkästään jokaisen omasta asiasta.

”Sehän on meidän asia, millaisen maailman jätämme lapsille ja lapsenlapsille. Se on meidän vika, jos elämme väärin. Halu säästää luontoa pitäisi olla meillä aivoissa asti.”

Tutustu Pelastetaan talvet -kampanjaan osoitteessa www.pelastetaantalvet.fi

Teksti ja kuvat: Iiro Kerkelä