Mitä jos ilmastojärjestöillä olisi yhtä paljon vaikutusvaltaa kuin urheilua sponsoroivilla yrityksillä?

Urheilulla on valtava voima ja vaikutus. Urheilu saattaa yhteen ja yhdistää ihmisiä erilaisista taustoista. Urheilu tavoittaa maailmanlaajuisesti valtavan määrän ihmisiä. Urheilun avulla voimme muuttaa maailmaa. Nyt jos koskaan myös urheilu kannattaisi mobilisoida entistä vahvemmin ilmastonmuutoksen torjumiseen.

Olisiko tässä huippu-urheilulle mahdollisuus vahvistaa asemaansa ja luoda uutta oikeutusta olla olemassa ilmastokriisin keskellä?

Ilmastoviestin jalkauttaminen urheilun avulla

Urheilun avulla voidaan vaikuttaa vahvasti  ihmisten asenteisiin. Kansanliikkeenä urheilulla on uniikki mahdollisuus tavoittaa globaalisti ja saada aikaan merkittävää muutosta. Alustana urheilu mahdollistaa myös yritysten ja ilmastojärjestöjen vuoropuhelua. 

Voisiko urheilun ja ilmastojärjestöjen yhteistyö auttaa ilmastotyön ilmastoviestin jalkauttamisessa uusille kohderyhmille? Miltä voisi näyttää urheilusponsorointi ilmastojärjestön tekemänä?

Ilmastojärjestöt omistaisivat globaalisti merkittäviä jalkapallojoukkueita ja voisivat valjastaa nämä kertomaan, että nyt kannattaa toimia, koska kohta on liian myöhäistä. Ilmastojärjestöt toimisivat monen maajoukkueen tukijana tarkoittaen, että jokainen maajoukkueurheilija ilmastokannastaan riippumatta edustaisi kansainvälisen ja kotimaisen median edessä ilmastojärjestön logo pipossa tai lippiksessään.

Ilmastojärjestöt voisivat valita viesteilleen myös sopivimmat yksilöurheilijat ja päästä urheilijan sosiaalisen median sekä urheilijoista kertovien henkilökuvien kautta kertomaan ilmastokriisistä ja sen siihen liittyvistä ratkaisuista valtavalle yleisölle. Urheilun avulla saisimme jalkautettua viestiä uusille kohderyhmille tutkitusti vaikuttavalla tavalla.

Emme ole yksin ja potentiaalia on valtavasti 

Emme tee ilmastotyötä yksin, positiivista liikehdintää tapahtuu kaikkialla ja urheilun potentiaalia valjastetaan taisteluun ilmastonmuutosta vastaan.

Meillä on tästä myös jo omakohtaisia kokemuksia. Saimme juuri lahjoituksena merkittävää näkyvyyttä Levin maailmancupin osakilpailussa. Television kautta tunnuksemme näkyy jopa 250 miljoonalle talviurheilun ystävälle ympäri maailmaa. Viime talvena saimme kunnian olla, kiitos Vuokatti Sportin lahjoituksen, Vuokatin Nuorten MM kilpailujen pääsponsori ja POW logo oli näkyvästi esillä nuorten huippuhiihtäjien asuissa. Globaalisti POWin sanansaattajina toimii jo nyt vapaaehtoispohjalta urheilijoita joiden yhteen lasketut seuraajamäärät lasketaan miljoonissa. Näiden urheilijoiden joukossa on useita olympiavoittajia ja maailman nykyisiä ja entisiä huippuja.

On tutkittu, että ihminen muuttaa todennäköisemmin käyttäytymistään, jos esimerkki tulee tunnetulta tai arvostetulta henkilöltä.

Urheilijoita fanitetaan ja heidän viestejään kuunnellaan. Siksi ei ole yhdentekevää, mistä aiheesta urheilijamme puhuvat. On tutkittu, että ihminen muuttaa todennäköisemmin käyttäytymistään, jos esimerkki tulee tunnetulta tai arvostetulta henkilöltä. Yhdessä urheilijoiden kanssa voimme kertoa, että on todella paljon halvempaa torjua ilmastonmuutosta kuin koittaa sopeutua sen vaikutuksiin. Ja elämä nyt tarvittavien muutoksien kanssa on takuulla paljon miellyttävämpää kuin elämä maailmassa, jossa ilmasto on lämmennyt yli Pariisin sopimuksen 1,5 asteen tavoitteen verran. 

Rakkaudesta talveen ja urheiluun

Mutta takaisin Levin MC kisaan. Olemme todella kiitollisia mahdollisuudesta tavoittaa globaalisti merkittävä määrä ihmisiä. Vaikka vain yksi  prosentti näistä ihmisistä päätyisi aktivoitumaan ilmastonmuutoksen torjunnassa, se olisi 25.000 ihmistä. Itse olen vaikutuksen osalta optimistisempi. Jokaisen noista  250 miljoonasta talviurheilusta pitävästä kisan seuraajasta toivoisi olevan huolestunut talvien tulevaisuudesta ja siksi valmis aloittamaan työ talvien pelastamiseksi! 

Me POWissa haluamme tarjota kanavan ja keinoja talviurheilun ystäville toimia ilmastonmuutoksen hidastamiseksi sekä meille rakkaiden talvien suojelemiseksi. Meillä ei ole isoa lompakkoa, mutta mukana olevilla motivaatio onkin jotain vahvempaa; rakkaus talviin ja luontoon. Ja halu, että myös tulevilla sukupolvilla olisi samanlaiset mahdollisuudet hyvään elämään ja mahdollisuuksiin nauttia talvien tuomista iloista kuin meillä nyt. 

Yritykset ja urheilu muutoksen tekijöinä

Ilmastoliike ja ilmastotyö ylipäätään hyötyy valtavasti yritys- ja urheilumaailman yhteistyöstä ilmastoviestin jalkauttamisessa uusiin kohderyhmiin. Tässä työssä avainasemassa, urheilun itsensä lisäksi, ovat yritykset jotka voivat auttaa kahdesta suunnasta. Yritysten rahallinen tuki ilmastoliikkeelle, mikä mahdollistaisi laajemmat vaikuttamismahdollisuudet, sekä ilmaston näkökulmasta ratkaisuja tarjoavien yritysten vahvempi läsnäolo sponsoroimassa urheilua. On nimittäin myös niin, että ilmaston kannalta haitallisten tuotteiden ja toimialojen laaja-alainen markkinointi urheilun avulla on globaalissa mittakaavassa ollut monille urheilulajeille valitettavasti jopa lajien huippu-urheilun elinehto. Tosin oikeaan mittakaavaan laitettuna monet lajit, talvilajit etunenässä, ovat vakavasti uhattuna ennen kaikkea ilmastonmuutoksen johdosta. Aika toimia on nyt, kun talvet ja maailma ylipäätään sellaisena kuin me sen tunnemme on vielä mahdollista pelastaa. 

 

Noora Vihervaara, Protect Our Winters Finland ry toiminnanjohtaja

Kirjoittaja on ennen POW toiminnanjohtajuuttaan toiminut yli 10 vuoden ajan urheilumanagerina useille arvokisamitalisteille. Luottamustehtäviä tekstissä liittyviin aiheisiin on ollut mm. Sponsorointi ja tapahtumat Ry:n, Suomen Urheilumanagerit Ry:n sekä Suomen Lumilautaliiton hallituksissa. 

Lue myös: 

POW lähettiläs Antti Autin blogi ”Epätäydellinen ilmaston puolesta puhuja https://protectourwinters.fi/epataydellinen-ilmaston-puolestapuhuja/

 ”Jotta talvi tulisi jatkossakin” https://protectourwinters.fi/jotta-talvi-tulisi-jatkossakin/

Tutustu myös: 

1% for the Planet: https://www.onepercentfortheplanet.org/