Outdoor-yhtiöt ja yritykset kaipaavat lisää regulaatiota

Ulkoiluvaatteita ja -varusteita valmistavissa yhtiöissä on ollut – ja on edelleen valtavasti eroja siinä, miten pitkällä oma vastuullisuustyö on, saati siihen, miten tosissaan ilmastopäästöjä ollaan vähentämässä. Nyt edelläkävijäyritykset haluavat lisää tukea siihen, että tämä työ on aidosti kannattavaa. Yhteistyössä Euroopan POWin kanssa outdoor firmat kuten Icebug, Burton, Picture Organic ja The North Face, ovat laatineet avoimen kirjeen eurooppalaisille päättäjille. Kirjeessä yritykset kaipaavat kannustimia siihen, että vastuullisempi bisnes on myös kannattavaa. Lisäksi kaivataan selkeämpiä kriteerejä ja sääntöjä tuotteiden ilmastovaikutusten viestimiseen. Tällä hetkellä tämä on nimittäin todella epäselvä sotku, jossa kuluttajien on lähes mahdotonta arvioida sitä, mikä tuote on aidosti vastuullinen ja mikä ei.

Kannustimien ja sääntöjen lisäksi yritykset haluavat lisää tukea kehittyvien maiden energiasiirtymään – yli 80 % eurooppalaisten outdoor-alan tuotteista kun valmistetaan maanosan ulkopuolella. On selvää, että outdoor-pelikentälle tarvitaan lisää sääntöjä ja kannustimia. Kuluttajankin kannalta on masentavaa, että paremmin tehty bisnes rakentuu edelleen ennemmin hyvään tahtoon kuin todellisiin bisnesmahdollisuuksiin. Onneksi muutama alaan vaikuttava EU:n lakialoite on jo pitkällä. Green Claim-lakialoitteen tavoite on suitsia tuotteiden vihreitä väittämiä niin, että ne olisivat todenmukaisia ja selkeitä. Kestävyysraportoinnin direktiivi CSRD puolestaan pakottaa valtavan joukon uusia yrityksiä raportoinnin piiriin liukuvalla aikataululla vuoteen 2026 mennessä. Pakollinen raportointi pakottaa myös tekoihin.

POW Suomi kannustaa myös suomalaisia ulkoilualan edelläkävijäyrityksiä allekirjoittamaan tämän kirjeen ja vaatimaan selkeämpiä vastuullisuuden pelisääntöjä. Myös outdoor-alalla kaivataan reilua ja kannattavaa vihreää siirtymää.

TUTUSTU MYÖS: