”Parempi olla osa ratkaisua kuin osa ongelmaa” – Miksi minä päätin hankkia sähköauton

Ilmastonmuutoksen torjunta tarvitsee jokaista, sen me kaikki tiedämme. Liikenteen sähköistäminen on yksi tehokas tapa vähentää päästöjä ja päästä lähemmäksi ilmaston kannalta kestävää tulevaisuutta.

Euroopan komission tavoitteena on, että eurooppalaisilla teillä liikkuu vähintään 30 miljoonaa sähköautoa vuoteen 2030 mennessä. Se on iso lisäys nykyiseen 1,4 miljoonaan sähköautoon verrattuna, mutta täysin realistista: jo vuonna 2020 joka kuudes EU-maissa myyty auto oli sähköllä ladattava ajoneuvo.

Jari Salo on graafinen suunnittelija ja intohimoinen lumilautailija. Intohimo lumilautailuun (ja myös tiedekirjojen lukemiseen) herätti Jarin tajuamaan, kuinka jokaisen meistä on tehtävä osansa ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi ja talvien pelastamiseksi. Sellaisten talvien, jotka mahdollistavat lumilautailun ja muiden talvilajien harrastamisen.

Siksi Jari päätti liittyä mukaan POWiin ja hän on ollut POW Finlandin hallituksen jäsen vuodesta 2017.

POWin toiminta on minulle tapa vaikuttaa konkreettisemmin ja laajemmin asioihin, kuin mitä pystyisin saamaan aikaan yksin teoillani”, Jari kertoo.

Kuva: Antti Hinkula

Onko sähköauto luonnon kannalta parempi?

POWin toiminnan lisäksi Jari painottaa, että on tärkeää kantaa myös henkilökohtainen vastuu ja yrittää saada muutosta aikaiseksi omilla toimilla. Yksi esimerkki tästä on Jarin päätös siirtyä ajamaan täyssähköautoa.

”Sähköautolla pystyn minimoimaan ajamiseni ilmastovaikutukset. On parempi olla osa ratkaisua kuin osa ongelmaa. ”
 

Ilmastonmuutoksen torjunnan kannalta paras ratkaisu olisi tietysti luopua kokonaan henkilöauton käytöstä. Mutta etenkin monen suomalaisen arjessa, se ei vain aina ole mahdollista.

”Tarvitset lähes väistämättä autoa, jos haluat ajaa vaikka mökille, tai liikkua muuten julkisen liikenneverkoston ulkopuolella”, Jari huomauttaa.

Ennen täyssähköauton hankintaa, Jari tutki tarkkaan, onko sähköauto aidosti ilmastoystävällisempi valinta. Tutkimusten mukaan näin todella on: sähköauton päästöt ovat keskimäärin kolme kertaa polttomoottoriautoa pienemmät. Pohjoismaissa päästöt jäävät 70 prosenttia pienemmiksi.

Hydridi vs. täyssähköauto

Jarin mielestä liikenteen on yleisesti ottaen irtauduttava kokonaan fossiilisista polttoaineista. Ja koska edullisia perhekokoisia sähköautoja on jo saatavilla, Jarin mukaan ei ollut mitään syytä lykätä täyssähköauton hankintaa.

Tähän saakka Jari on ajanut plug-in-hybridisähköautolla.
”Mielestäni plug-in-hybridi on erinomainen lyhyillä matkoilla esimerkiksi kaupunkiajossa, jossa sitä voi käyttää sähköautona. Mutta minua ärsytti aina, kun polttomoottori käynnistyi pitemmillä matkoilla.”

Pidempien ajojen aikana, kun sähkö loppuu, plug-in-hybridi toimii aivan kuten tavallinen bensiinikäyttöinen auto. Jari yrittää välttää ajamista kaupungissa, – missä hän yleensä kulkee matkat pyörän selässä –  joten hänen automatkansa ovat pääosin juuri pitempiä matkoja.

Toinen syy vaihtaa täyssähköautoon oli latausaika.
”Plug-in-hybridin lataaminen on tuskallisen hidasta. Lataan sitä pääosin yön yli.

Sähköauton lataaminen on sen sijaan nopeampaa. Uusilla HPC (High Power Charging) -asemilla lataustapahtuma voi olla ohi 30 minuutissa. Pikalatausasemien ansiosta uusien sähköautomallien omistajat voivat lyhentää latausaikaansa jopa 70 prosentilla.

Löytyykö latauspaikkoja?

Jarilla on jo suunnitteilla pitkiä ajoreissuja uudella täyssähköautollaan.  
”Olen haaveillut ajamisesta Alpeille. Norjaan meneminen split boarding -matkoille tai kiipeilemään on sekin suunnitelmissa heti, Covid-tilanne sen sallii. ”

Latauspaikkojen löytämisen kannalta tällaiset matkat eivät ole enää mikään ongelma: Vuonna 2020 EU-maissa oli yli 200 000 julkista latauspistettä. Euroopan moottoriteiltä löytyy jo keskimäärin 19 nopeaa julkista latauspistettä 100 kilometriä kohti. Toisin sanoen sähköautoilijat voivat ottaa suunnan mihin tahansa, huoli akun loppumisesta on taakse jäänyttä elämää.

Rukalla ja Pyhällä sijaitsevien Virta latureiden tuotosta ohjataan talven 2020-2021 ajan 1€/lataus POWin ilmastonmuutoksen vastaiseen toimintaan

Jari ajaa usein perheensä kanssa mökille Lappiin.
”Toivon, että nopea latausverkosto laajenee pian Pohjois-Suomeen, mutta en ole siitä liian huolissani. Se tapahtuu lähivuosina joka tapauksessa.”
Suomessa on jo käytössä laaja latausinfrastruktuuri, ja kun sähköautoilijoiden määrä kasvaa kohisten, nousee myös latauspisteiden määrä.

Kaiken kaikkiaan sähköauton hankinta on Jarin mukaan monesta näkökulmasta innostava asia. Liikenteen tulevaisuus on sähköinen ja sähköauto on askel kohti ilmastonmuutoksen hillitsemistä. Mutta ennen kaikkea, Jarin mielestä sähköautot tekevät – ainakin toivottavasti –  liikenteestä myös hieman hauskempaa.

Artikkeli on kirjoitettu yhteistyössä Protect Our Winters Finlandin yhteistyökumppanin Virta ltd:n kanssa.

Englanninkielisen version voit lukea https://www.virta.global/blog/be-part-of-the-solution-not-part-of-the-problem-reasons-behind-buying-an-electric-car