!-- Google Tag Manager -->

Vastuulliset yritykset eivät pelasta maapalloamme!

Kun tekee mieli uutta talvitakkia vaikka vanhakin on vielä ihan hyvä, voi hyvällä omatunnolla ostaa vastuullisen vaihtoehdon. Tällöin kuluttamisesta tulee vastuullinen teko! Vai onko sittenkään niin…

Vastuullinen kuluttaminen puhuttaa, sillä yritysten puhuessa vastuullisista tuotteista voi kuluttajalle tulla mielikuva, että vastuullisen tuotteen ostamisella on mahdollisuus tehdä neutraali tai jopa positiivinen ympäristövaikutus.

Valitettavasti kaikkien tuotteiden valmistus kuluttaa maapallomme resursseja eikä mikään tuote ole siinä mielessä 100% vastuullinen. Vastuullisen tuotteen valitsemalla on mahdollista vähentää ympäristön kuormitusta, mutta ensisijainen vaihtoehto pitäisi aina olla olemassa olevan tuotteen käyttäminen loppuun. Tämä tarkoittaa joko omasta kaapista löytyvän tai käytettynä ostetun tuotteen käyttöä. Erilaisten käytettyjen vaatteiden kauppapaikkojen lisääntyminen mahdollistaa myös käyttöikäisten tuotteiden tehokkaamman kierrättämisen, jolloin tuotteiden elinkaarta voidaan pidentää. 

”Vastuullisen tuotteen valitsemalla on mahdollista vähentää ympäristön kuormitusta, mutta ensisijainen vaihtoehto pitäisi aina olla olemassa olevan tuotteen käyttäminen loppuun.”

Aissa Paronen, Weekenbee verkkokaupan perustaja

Vastuullisuus pitää sisällään ympäristökysymysten lisäksi myös tuotannon eettisen puolen, jolloin vastuullisen tuotteen valitsemalla on mahdollista varmistaa, että tuotantoon liittyvät mm. eläinoikeudelliset sekä sosiaaliset kysymykset ovat kunnossa.

Onko vastuullisuus minun vai yritysten asia?

Pitäisikö minun vähentää kuluttamistani vai odottaa, että yritykset tekevät kuluttamisesta vastuullisempaa?

Vastuullisuus voi tuntua hankalalta käsitteeltä, sillä se ei ole kovin konkreettinen itsessään vaan vaatii paljon selittämistä. Kun jokin yritys julistaa olevansa vastuullinen toimija, tekeekö se automaattisesti muista yrityksistä vastuuttomia? Vastuullisuudesta tulee helposti uusi huomiotalouden kilpajuoksu, jossa kaikki julistavat kilpaa vastuullisuuttaan.

En lähtisi kovin helposti teilaamaan yrityksen vastuullisuuspuheita, edes yritysten kuten Nike ja H&M, joita on usein kritisoitu vastuullisuuspesusta. Monilla yrityksillä on monta askelta otettavana vastuullisuusportaissa ja matkan aloittaminen on jo saavutus sinänsä. Isoilla toimijoilla pienetkin muutokset tekevät heidän mittakaavassaan suuren vaikutuksen.

Yrityksillä on suuri mahdollisuus tehdä merkittäviä vastuullisuustekoja, sillä heidän vaikutusmahdollisuus on kaksiosainen. Toisaalta yritykset voivat omassa toiminnassaan olla mahdollisimman vastuullisia ja parantaa omaa vastuullisuuttaan jatkuvasti. Toisaalta taas yritykset voivat levittää vaikutusta laajemmalle toimimalla yhteisönä ja mediana, jonka tavoitteena on inspiroida ihmisiä vastuullisempaan elämäntyyliin.

Suurin vaikutus saadaan aikaiseksi kun toimimme kaikki yhdessä asian edistämiseksi. Niin kuluttajat, yritykset kuin kaikki muutkin toimijat kuten vaikkapa Protect Our Winters -järjestö.

Kuva: Fiia Ketonen

Voiko kukaan olla täysin vastuullinen?

On parempi, että kaikki meistä pyrkisivät hieman vastuullisempaan elämäntyyliin kuin että vain kourallinen meistä yrittäisivät olla täydellisiä. Sama pätee yrityksiin.

Sosiaalinen media on armoton ja moni arkailee vaikeita puheenaiheita siksi, että seuraajien palaute voi olla rankkaa. Jos esimerkiksi vaikuttaja puhuu vastuullisuudesta, seuraajat saattavat huomautella ruokakuvissa näkyvistä pihveistä tai kesälomalla tehdystä ulkomaanmatkasta. Kuten ihmiset, myöskään yritykset eivät voi olla vastuullisuudessa täydellisiä.

Me Weekendbeellä toivoisimme että vastuullisuusteemoista puhuttaisiin vieläkin enemmän ja inspiraatiota kestävämpään elämäntyyliin olisi helppo löytää. Siksi järjestimme Weekendbee Sustainability Awards -äänestyksen, jossa palkitsimme vuoden vastuullisuusvaikuttajan. Yleisömme ehdottamien ehdokkaiden joukosta valittiin voittajaksi Outi Pyy.

Tunnetun sanonnan mukaan uskomuksista tulee ajatuksia, ajatuksista sanoja, sanoista tekoja, teoista tapoja, tavoista arvoja ja arvoista kohtalo. Siksi pienikin ihmisten uskomuksiin ja ajatuksiin vaikuttaminen voi saada merkittäviä muutoksia aikaiseksi pitkällä aikavälillä.

Blogin kirjoittaja on Weekenbee kaupan perustaja Aissa Paronen. Blogi on osa Protect Our Winters Finlandin ja Weekendbeen yhteistyötä.

Weekendbee on vuonna 2018 perustettu suomalainen vastuullisten urheilu- ja vapaa-ajan vaatteiden verkkokauppa. Sen missiona on tehdä vastuullisesta elämäntyylistä helpompaa ja inspiroivampaa. www.weekendbee.fi

Tutustu Weekendbeen vastuullisuusraporttiin täällä!