!-- Google Tag Manager -->

Vegaaniruokaa talvien puolesta

vegaaniruoka

Vietin viime vuoden lopulla 7 viikkoa kokeillen vegaaniruokavaliota. Olin miettinyt jo vuoden verran uskaltaisinko kokeilla tuota hiukan jopa hurjalta kuulostavaa ruokavaliota, mutta nyt keräsin rohkeutta ja jätin kauppalistalta lihat, kalat, maitotuotteet, kananmunat ja levitteet pois.

Päätökseeni kokeilla vegaaniruokaa vaikutti hyvin paljon syksyllä kotimaastakin kantautuneet tiedot eläinten julmista kohtaloista, mutta myös yllättävät uutiset lihateollisuuden ilmastopäästöjen suuruudesta. Joidenkin lähteiden mukaan yhden lihaa sisältävän hampurilaisen valmistukseen kuluu yhtä paljon vettä kuin yksityishenkilön jopa kolmen kuukauden suihkun käyttöön.

Olen talven suurena ystävänä ollut huolissani myöhästyneistä talvista, Etelä-Suomen lumettomista jouluista sekä ilmastonmuutoksen vakavista ennusteista. Olen usein tuntenut huonoa omatuntoa siitä, etten ole tehnyt asian eteen mielestäni tarpeeksi. Rakastan lämpimiä suihkuja ja ajan surullisen usein yksin autolla. En ole poliittisesti kovin aktiivinen, ja syyllistyn usein vain päivittelemään ilmastonmuutoksen vaikutusten vakavuutta.

Nyt tunsin löytäneeni tavan vaikuttaa operaatiossa pelastaa talvemme ja lähdinkin intoa uhkuen uhmaamaan keittiötä uusilla raaka-aineilla. Viikot menivät nopeasti ja niiden aikana tapahtui paljon. Vegaaniruoka yllätti minut positiivisesti monella tapaa ja kirjoitinkin teille ylös muutaman vinkin, jotka saattavat auttaa, jos olette kiinnostuneita tämän kaltaisesta vaikuttamisesta.

1.Tee riittävät taustatyöt

Vielä muutama vuosi sitten en osannut kunnolla sanoa mitä eroa kasvissyöjällä ja vegaanilla on. Kasvissyöjä jättää usein ruokavaliostaan lihan pois, mutta käyttää mm. maitotuotteita ja kananmunia. Vegaani taas jättää ruokavalioistaan pois kaiken eläinperäisen. Kokeilujaksoni jälkeen huomasin, että en edes ollut täysin vegaani, sillä käytin hunajaa ja kalanmaksaöljyä (niin ja söin pari kertaa juustoja ja poroa). Tämän kaltainen tieto on tietenkin hyvin oleellista, mutta niin on myös kokonaisvaltaisempi tieto siitä, mitä olet tekemässä ja erityisesti miksi.  Veganismi on usein muutakin kuin ruokavalio, ja monelle se onkin elämäntapa. Suosittelen tutustumaan veganismiin dokumenttien, tutkimuksien sekä muiden vegaanien kokemusten kautta. Lue myös vastakkaisia arviota ja tutkimuksia. Tutustu lisäksi ilmastonmuutosta käsitteleviin tutkimuksiin aiheesta. Kouluta itseäsi ja tee tietoinen sekä sisäistetty päätös siitä, miksi muutat ruokavaliotasi. Pysyviä muutoksia tehtäessä on muutettava myös ajatuksia sekä uskomuksia, ja uskallettava päästää joistakin totutuista tavoista irti.

2. Pyri terveellisyyteen, älä täydellisyyteen

Vegaaniksi ryhdytään usein tietyn vakaumuksen vuoksi. Minun päätökseeni liittyi halu vaikuttaa eläinten hyvinvointiin sekä ilmastomuutokseen. Joskus kuitenkin unohdamme sen, että ruuan lähtökohtainen tarkoitus on ravita meitä. Vaikka vegaaniruuan terveellisyydestä on jo olemassa hyvin vakuuttavaa tietoa, on myönnettävä että myös vegaaniruoka voi olla epäterveellistä. Valmiit ns. lihan korvikkeet sekä sokeria ja gluteenia täynnä olevat tuotteet voivat toki olla vegaanille sopivia, mutta niiden varaan ei kannata ruokavaliota perustaa.

Itse päätin seurata seitsemän viikon ajan sokeritonta sekä gluteenitonta vegaaniruokavaliota. Olin kokkaillut jo pitkään kasvispainotteista ja sokeritonta ruokaa, joten muutos entiseen ei ollut liian raju. Suosittelen ottamaan yhteyttä esimerkiksi ravintoterapeuttiin, jos ryhdyt vaihtamaan radikaalisti ruokavaliotasi. He voivat neuvoa esimerkiksi lisäravinteiden ja allergioiden kanssa. On  tärkeää pitää mielessä tiukasti se, että oman terveyden ja hyvinvoinnin on kuljettava edellä. Jossain vaiheessa tällaista kokeilua tulee aina ongelmia. Itselläni ongelmia syntyi erityisesti riittävästi syömisen kanssa. Välillä tuntui vaikealta muistaa syödä välipaloja, ja en aina jaksanut niitä tehdä. Joskus myös olin huolissaan etten saa tarpeeksi proteiinia. Jos olo tuntuu huonolta tai väsyneeltä, on uskallettava tehdä myös poikkeuksia.

Olen oppinut myös, että maailman terveellisimmästäkään ruuasta ei ole hyötyä, jos stressi on läsnä koko ajan, sillä silloin suolistomme toiminta kärsii.  Ruuanlaitosta ja erityisesti jonkun ruokavalion seuraamisesta voi tulla ongelma, jos ei osaa antaa itselleen anteeksi ja hyväksyä epäonnistumiset ja retkahdukset. Uskonkin että on terveellisempää joskus syödä juustoista pizzaa, kuin nälkäisenä murehtia ja tähdätä väkisin täydellisyyteen. Huonojen ja epämiellyttävien fiilisten hyväksyminen on tärkeää, sillä ne kuuluvat uuden opetteluun.

3. Vaali helppoja reseptejä

Ensimmäiset kokeilun päivät ovat intoa täynnä ja energiaa riittää haastavien reseptien valmistukseen. Mutta tuo energia loppuu hyvin lyhyeen kun arki alkaa. Näinä päivinä epäonnistuneet ruuat tulevat tutuiksi, silloin haluaa palata tuttuun ja turvalliseen ruokaan. Itselläni kokeilun pahin romahdus tapahtui kun tein kaksi tuntia currya, joka maistui aivan hirveältä. Tunsin tuon pahan maun suussani usean päivän ajan. Näitä tilanteita varten kannattaa olla mielessä jokin helppo ja maistuva ruoka, joka on aina mahdollista valmistaa. Keräsin itseni epäonnistuneiden ruokien jälkeen tulisilla uuniperunoilla ja sitruuna-cashew -tahnalla.

Opettelin noin 5-6 perusvarmaa helppoa reseptiä, joiden toteutus oli mahdollista kiireisinäkin päivinä. Tein myös isompia annoksia, joista söin pitkään. Sain tuttavaltani vinkin kokeilla kotikokkien reseptejä. Ne ovat usein yksinkertaisempia ja nopeampia valmistaa kuin ammattikokkien reseptit. Youtube oli hyvä apu, sillä usein ruokien valmistus on helpompaa, jos valmistusprosessin pystyy näkemään. (Vinkki; katso Deliciously Ellan ja Foodtuben (vegan) ruoka-videoita sekä Youtuben Vegan Meal Prep -videoita.)

4. Sovella tarvittaessa

Vaikeinta kokeilussa oli sukulaisilla tai ulkona syöminen. Monille varsinkin iäkkäämmille kokeille sana vegaani ei kerro vielä mitään. Kasvisruoka saattaa tarkoittaa hyvinkin kasviskeittoa…..jauhelihalla. Oma äitini oli hyvin järkyttynyt kokeilustani, ja sain vakuutella useita kertoja että tiedän (suurinpiirtein) mitä olen tekemässä.  Minusta tuntui että ruokavalioni tuotti stressiä sukulaisille,  joten päätin syödä heidän luonaan vain mahollisimman kasvispitoisesti. Ravintoloissa vegaaniruokaa ei välttämättä ole, tai se on heikko vaihtoehto. Usein tarjolla on joko keittoa tai salaattia joiden vierestä on otettu se possun pala pois. Onneksi vegaaniruokaan panostavia ravintoloita löytyy nykyään yhä useammin. Kysy rohkeasti ravintolasta vegaanivaihtoehtoja.

Yllätyksekseni löysin Lapin hiihtokeskuksista vegaaniruokaa (esim. Pyhä) ja Kuusamossa on kokonaan vegaaniruokaan keskittyvä ravintola (Karpalo). Uskon kysynnän kasvaessa ravintoloiden listoille ilmestyvän ravitsevia ja maukkaita vegaanille sopivia ruokia.

5. Hyväksy muiden valinnat

Ruokavaliot ovat nykypäivänä hyvin tunnelatautuneita keskustelunaiheita, ja niistä syntyy eripuraa niin tuntemattomien kuin tuttujenkin ihmisten kanssa. Itse koin vegaaniruuan vaikuttavan positiivisesti omaan hyvinvointiini, ja tämän vuoksi kehotin ystäviäni ja perhettäni kokeilemaan tätä ruokavaliota. He ovatkin varovaisesti lähteneet kokeilemaan uusia ruokia.

Uskon että kukaan tai mikään ei olisi saanut minua vielä 4 vuotta sitten vaihtamaan ruokavaliotani. Kasvoin näihin ideoihin omien kokemusteni ja oppimani tiedon kautta. Kannustan pelottelun ja syyllistämisen sijaan kokkaamaan ihmisille upeaa vegaaniruokaa, ja innostamaan tutkimaan asiaa omalla tahdillaan.

Protect Our Winters kehottaa etsimään omat talvien pelastamiseen tarvittavat voimavarat. Voisivatko sinun voimavarasi löytyä keittiöstä? Kiinnostaisiko sinua kuulla lisää ruokavalion yhteydestä ilmastonmuutokseen?

Ps. Kokkaan vieläkin kotona vegaaniruokaa. Ulkona ja vierailla syödessä teen poikkeuksia 🙂

Ella

Kirjoittaja Ella Nygård on rovaniemeläinen kotikokki, jonka elämä pyörii lumilautailun ja talven ympärillä.